آیا شما تحت تاثیر سابلیمینال ها قرار میگیرین؟

بازدید: 161 بازدید

آیا شما تحت تاثیر سابلیمینال ها قرار میگیرین؟

آموزش های کاربردی

ویرایش شده در ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

به عنوان عضوی از جامعه مصرف کننده، همه ما در معرض پیام های مخفیانه قرار گرفتیم.

سابلیمینال ها که مدتها به عنوان هنر تاریک در نظر گرفته می شدن، اغلب توسط توطئه سیاستمداران و تبلیغ کنندگان با استفاده از آنها برای دستکاری ذهنمون و اصلاح رفتارهای ما متصل میشن.

اما آیا پیام های سابلیمینال واقعاً تاثیر دارن؟ و چگونه؟

Subliminal از دهه ۱۹۵۰ شروع به رشد و تکامل کرد و تا الان تحقیقات زیادی روش انجام شده که در ادامه براتون توضیح میدیم تا ازش استفاده کنین.

(سلام خدمت همه دوستان و همراهان همیشگی وبسایت حقیقت پنهان،لیلی حمزه هستم امروز در خدمت شما هستم با یک مقاله کاربردی و جالب با عنوان آیا شما تحت تاثیر سابلیمینال ها قرار میگیرین؟)

سابلیمینال چیست؟

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

پیام های سابلیمینال به عنوان سیگنال های زیر آستانه ناخودآگاهمون تعریف می شن.

کلمه “subliminal” در لغت به معنای “زیر آستانه” است.

آستانه مطلق مرزی هستش که از اون پایینترو هیچ کدوم از حواستون نمیتونه آگاهانه تشخیص بده.

برای مثال گوشتون فرکانسهای زیر کمتر از استانه شنوایی رو نمیشنوه.

دومین چیزی که باید درک کنیم اینه که تصور می شود ادراک ناخوشایند در نتیجه یک روش ارتباطی عمدی طراحی شده با هدف ایجاد پاسخ است.

به طوری که افراد کارهایی را انجام می دهند که معمولاً انجام نمیدن.

به طور خلاصه، هر دو درک و واکنش به پیام های سابلیمینال در سطح ناخودآگاه اتفاق میوفته. چرا تعریف واضح این دو ویژگی مهمه؟

از اونجایی که بسیاری از نظریه های توطئه غالب حتی موارد صحیح حمله را پیدا نمی کنن.

در عوض، بسیاری از subliminal را با supremiminal اشتباه می گیرن.

Supraliminal نقطه مقابل Subliminal است.

در حالی که هر دو روی عصبمون و در نتیجه بر رفتارمون تأثیر میزارن. ذهن آگاه می تونه محرک های Supraliminal رو درک کنه.

آزمایش شراب آلمانی و شراب فرانسه

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

آزمایش شراب آلمانی و شراب فرانسه نشون میده که چطوری محرکهای فوق جنایی از طریق درک آگاهانه روی رفتارمون تاثیر میزاره.

در آزمایشی که در یک سوپرمارکت انگلیس انجام شد، مجموعه ای از شراب های آلمانی و فرانسوی با همون قیمت و شیرینی به نمایش دراومد.

و در روزهای بعدی موسیقی آلمانی و فرانسوی پخش کردن و فروش شراب آلمانی در روزهایی که موسیقی آلمانی پخش می شد زیاد شد و این موضوع در مورد شراب فرانسوی هنگام پخش موسیقی فرانسوی هم صدق کرد.

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

در این مثال، محرک ها (موسیقی ) supraliminal محسوب میشه، چون میتونه آگاهانه درک بشه.

جالبه که بدونین، حتی اگه مصرف کننده ها در مورد سابلیمینال صوتی (آهنگ فروشگاه) میدونستن، تعداد کمی از اونها موسیقی رو به عنوان عامل اصلی انتخاب شراب گزارش می کردن.

نیازی به گفتن نیست که پیام های سابلیمینال بهترین عملکرد رو دارن وقتی که متوجه اونها نمیشیم.

روش کار با سابلیمینال

ذهنمون از دو قسمت متقابل تشکیل شده: خودآگاه و ناخودآگاه.

کنترل اجرایی ذهنمون دست ذهن آگاه مونه.

با آگاهی، می تونیم درست فکر کنیم، قضاوت کنیم، احساس کنیم و تجربه کنیم.

اصطلاح “ناخودآگاه” که توسط فروید گسترش پیدا کرد، بخشی از ذهنمونه که زیر سطح خودآگاهمون عمل میکنه.

ناخودآگاه رو به عنوان یک مخفی گاه برای خواسته ها، انگیزه ها و تجربیات گذشتتون که خارج از آگاهیمون وجود داره، تصور کنین.

چیزی که واقعا جذابه اینه که رفتار ناخودآگاه همیشه مثل یک خلبان خودکاره.

ضمیر ناخودآگاه هنگام پردازش اطلاعات از هوشیاری قدرتمندتره.

ضمیر ناخودآگاه قادره که ۲۰۰۰۰ بیت اطلاعاتو در یک زمان پردازش کنه، در حالی که آگاهی می تونه همزمان فقط با ۷ ± ۲ بیت اطلاعات کار بکنه.

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

در طول روز، آیا به نفس کشیدنتون دقت کردین؟ یا از هر قدمی که برمی دارین تا نیفتین؟ این فکر ناخودآگاهتونه.

سابلیمینال ها ذهن ناخودآگاه رو جذب میکنن.

اون ها محرکهای حسی خارجی هستن برای تحریک واکنشها بدون اینکه ما سیگنالها رو متوجه شیم.

۳۷ ورودی حسی شناخته شده در ۷ دسته وجود دارد:

دانش مدرن ۳۷ ورودی حسی شناخته شده رو در هفت دسته گسترده کشف کرده:

  • بینایی
  • شنوایی
  • لمسی
  • بویایی (طعم)
  • چشایی (بو)
  • دهلیز (تعادل و حرکت)
  • تصورات خاص (آگاهی از بدن)

از بین این ها، گروه بصری درک مارو تشکیل میدن.

از نظر ما، سابلیمینال ها دو حس را هدف قرار میدن:

  1. بینایی
  2. شنیداری

که در زیر هر گروه، چندین روش وجود داره.

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

پیام های تصویری سابلیمینال

پیام های تصویری سابلیمینال دو نوع هستن:  

  1. subvisual
  2. embed.

پیام های تصویری سابلیمینال معمولا با سرعت پخش میشن، معمولاً چند میلی ثانیه، به طوری که بیننده ها اونا رو نمیبینن.

در آزمایش کلاسیک جیمز ویکاری، او دو سابلیمینال که شامل:

  • تشنگی؟ کوکاکولا بنوش
  • گرسنه؟ پاپ کورن بخور

در بین یک فیلم پخش کرد این اتفاق آنقدر سریع بود که بیننده های فیلم قادر به تشخیص اون ها نبودن.

جاسازی پیام ها معمولاً تصاویری ساکن هستن که در یک فضای بصری تغییرناپذیر تعبیه شدن و در دید ساده ما پنهان می شن.

اونها اغلب در تبلیغات چاپی، مانند یک اسکناس دلار در تبلیغات برگر KFC، دیده می شن.

پیام های صوتی سابلیمینال

پیام های صوتی سابلیمینال ۲ نوع هستن:

  1. غیرقابل شنیدن
  2. backmasking

پیام های غیرقابل شنیدن پیام های کم حجمی هستن که در فایل هاهی صوتی بلندتری وارد می شون تا شنیده نشن.

Backmasking یک سابلیمینال ویدیویی است که به عقب ضبط میشن تا هنگام پخش رو به جلو، پیام اصلی پنهان بشه.

این آهنگ اغلب در موسیقی پاپ، مانند آهنگ معروف The Beatle “Number 9” استفاده میشه.

عبارت “شماره نه” بارها و بارها در آهنگ تکرار شد.

و وقتی که به عقب پخش شد، به این جمله تبدیل شد “من را به مرد مرده تبدیل کنید”.

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

بنابراین سابلیمینال ها چطوری روی ما تاثیر میزارن؟

یک نظریه هست که آغازگر بصری و شنیداری subliminal می تونه برای گسترش فعالیت در شبکه معنایی شما کار کنه.

هممون از لحاظ معنایی شبکه های مفاهیمی در مغزمون داریم.

هر مفهوم درون شبکه ای از گره های متصل به هم وجود داره.

اپل (برند برجسته فناوری) رو به عنوان مثال در نظر بگیرین.

هنگام خرید اپل، ما به استیو جابز، رایانه ها، خلاقیت، طراحی مینیمالیستی و غیره فکر می کنیم.

میخوام یه مثال از یک شبکه معنایی معمولی بگم بهتون .

در آزمایشی در سال ۲۰۰۸ ، افراد به مدت ۳۰ میلی ثانیه در معرض لوگوی اپل قرار گرفتن که باعث ایجاد ارتباط با خلاقیت شد.

در نتیجه، افراد تونستن به طور قابل توجهی راه حل های خلاقانه تری نسبت به افرادی که در معرض آرم IBM قرار داشتن، ارائه بدن.

این یک مثال قدرتمند از چگونگی آغاز بکار بصری ست که می تونه بدون آگاهی ما شبکه معنایی مونو فعال کنه.

جدول زمانی تاثیر سابلیمینال ها

در ادامه ما شما رو با یک تاریخچه مختصر از آزمایشات و تاثیر سابلیمینال ها همراهی می کنیم.

بعداً ثابت شد که بعضی از این اتفاقات یک کلک بوده، مثل آزمایش جیمز ویکاری “بخور پاپ کورن”.

اما همین جنجال ها باعث دهه ها تحقیق علمی جامع در این زمینه شد.

مانند آزمایش انتخاب نام تجاری Lipton Ice توسط Johan C. Karremans و Wolfgang Stroebe با استفاده از Visme.

آیا شما تحت تاثیر سابلمینال ها قرار میگیرین؟

۱۹۵۶، آزمایش جیمز ویکاری. در این آزمایش معروف که با ۴۵۶۹۹ نفر از تماشاگران سینما در تئاتر نیوجرسی انجام شد.

جیمز ویکاری در طول یک فیلم “پاپ کورن بخور” و “کوک بنوش” را به مدت یک میلیارد ثانیه چشمک زدن تا ببیند آیا فروش کوکاکولا و پاپ کورن زیاد میشه یانه.

در حالی که ویکاری ادعا کرد که فروش ذرت بو داده ۵۷.۵ درصد و کوکاکولا ۱۸.۱ درصد زیاد شد.

اما بعداً اعتراف کرد که این تعداد جعلی بوده. بعضیا فکر میکردن که اعتراف ویکاری برای از بین بردن شهرت پیام های سابلیمینال ها بوده.

۱۹۷۴ ، FCC با انتشار اعلامیه ای عمومی  استفاده از سابلیمینال رو فریب و مغایر با منافع عمومی دونست.

در سال ۱۹۸۱ ، برادران وارنر اعتراف کردن که از ماسک مرگ در کادر تمام صفحه  فیلم سینمایی “جن گیر” استفاده شده که برای ۲/۱۰۰ ثانیه چشمک می زند.

۱۹۸۲ ، موسیقی پس زمینه و رفتار خرید سوپرمارکت توسط رونالد ای.میلیمان ارتباط بین سرعت موسیقی و سرعت خرید در سوپرمارکت ها را کشف کرد.

استفاده از موسیقی سرعت آرام در مقایسه با موسیقی سرعت سریع مورد استفاده در پس زمینه ۳۸.۲٪ افزایش فروش داشته.

در سال ۱۹۸۳ ، Stimutech’s Expando-Vision ازپیام های سابلیمینال برای انجام خود هیپنوتیزم رایانه ای استفاده کرد و به کاربران در دستیابی به اهداف بدون انجام هیچ کاری کمک کرد.

نتیجه

پس از مرور تاریخچه آزمایش های سابلیمینال، می بینین که پیام رسان بودن سابلیمینال فقط جادوی سیاه نیست.

علم در آن وجود داره. و هر چقدر هم که بخوایم خودمونو کنترل کنیم، تحت تأثیر خارجی قرار می گیریم، بدون اینکه از اون آگاه باشیم.

Vicary ممکنه با فروش ساده کوکاکولا و Popcorn به سادگی با فلش متن های پیشنهادی روی صفحه فیلم دروغ گفته باشه.

با این حال، آزمایش های پیشرفته توسط Karmans و Stroebe ثابت کردن که آغازگر بصری می تونه در تغییر احساس ما موثر باشه.

و متعاقباً بر ما تأثیر بذاره تا تصمیمات خرید رو بر اساس این احساسات انجام بدیم.

با وجود تمام شواهدی که نشون میده سابلیمینال ها می تونن رفتارهای خرید ما رو تحت تأثیر قرار بدن، اونها به اندازه اعتقادمون قدرتمند نیستن.

در نتیجه، سابلیمنال ها می تونن مصرف کننده ها رو “فشار اضافی” به سمت انتخاب یک محصول یا مارک خاص، بدون در نظر گرفتن پیام، سوق بدن.

اما ارزش ویژه برند بر پایه اعتماد و شفافیت بنا شده.

از دست دادن اعتماد مصرف کننده ها برای مارک ها بسیار گرون تر از سودهای کوتاه مدت حاصل از دستکاری های زیرمجموعه است.

خدافظی

ممنونم که تا انتهای این مقاله همراه من بودین. امیدوارم بتونین به بهترین شکل استفاده کنین و این مقاله رو به دوستانتون هم پیشنهاد بدین.

با ثبت نظرات و انتقاداتتون درباره ی این مقاله ما رو در جهت بهتر شدن خوشحال کنین.

منبع:https://visme.co/blog/subliminal-messages/

حتما دیدگاه ها و سوالاتتون رو در رابطه با این مقاله از من بپرسید و با ثبت نظراتتون در مطالب سایت به من و تیم مجموعه حقیقت پنهان انرژی بدید